تغذیه بعد از جراحی بینی یکی از مراقبت های مهم و تاثیر گذار است. افرادی که بعد از جراحی بینی به رژیم غذایی خود اهمیت می دهند ، دوره نقاهت کوتاه تری نیز تجربه خواهند کرد. از این رو برای آن که خوانندگان این مقاله نیز دوران نقاهت بهتری داشته باشند در ادامه درباره رژیم غذایی مناسب اطلاعات کاملی ارائه می دهیم. توجه شما را به ادامه مطلب دکتر مینو مددی نیا جلب می کنیم.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی

 

بهترین تغذیه بعد از جراحی بینی

خوردن بعضی از غذاها به دلیل خاصیت ضد التهابی ، تقویت کننده ، ویتامین های مورد نیاز و غیره توصیه می شود. رعایت نکات تغذیه بعد از جراحی زیبایی بینی ، می تواند دوره نقاهت را در مراجعه کنندگان کاهش دهد و از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری به عمل آورد. از این رو برای آشنایی با ویژگی مواد غذایی مناسب بعد از عمل زیبایی بینی به ادامه مطلب توجه فرمایید.

  • غذاهای نرم

تغذیه از مواد غذایی نرم علاوه بر کمک به دستگاه گوارش ، در استراحت عضلات صورت نیز موثر است. بهتر است خصوصا در هفته اول ، تغذیه بعد از جراحی بینی استفاده از غذاهای نرم و آبکی است. البته این مواد غذایی باید حاوی ویتامین های مورد نیاز بدن نیز باشند. بعضی از این غذاها شامل ، سیب زمینی پخته شده و سوپ ، تخم مرغ و غیره می باشند.

برای تامین دیگر ویتامین های مورد نیاز بدن ، از مواد غذایی که در ادامه شرح می دهیم ، استفاده می کنیم.

  • مواد غذایی فیبر دار

فیبر می تواند حرکات روده را تحریک کند و بدین ترتیب از ایجاد یبوست جلوگیری به عمل آورد. همانطور که می دانید کارکرد درست دستگاه گوارش می تواند تاثیر فوق العاده ای در ایجاد سلامتی شما بگذارد. انواع مواد غذایی حاوی فیبر شامل گندم و برنج قهوه ای ، ماکارونی سبوس دار و پاپ کورن ، نان گندم و غیره می باشد.

  • میوه ها و سبزیجات مفید در تغذیه بعد از جراحی بینی

میوه ها نیز از نظر تاثیری که بعد از عمل زیبایی بینی در بدن می گذارند ، دسته بندی می شوند. بهترین میوه هایی که در این دوره می توانید مصرف کنید شامل  سیب ، پرتغال و گلابی ، توت فرنگی و غیره هستند.

  • غذاهای ضد التهابی

بعضی از مواد غذایی به دلیل ویژگی هایی که دارند ، التهاب و تورم بدن را به صورت کاملا چشم گیر کاهش می دهند. در صورتی که تمایل دارید تورم بعد از عمل بینی تان کاهش یابد در تغذیه بعد از جراحی بینی از این مواد غذایی بهره ببرید:

مواد غذایی حاوی چربی های اشباع نشده مانند: روغن زیتون و ماهی چرب.

بهترین میوه بعد از عمل جراحی بینی

از نکان مهم تغذیه بعد از جراحی بینی استفاده میوه برای دریافت ویتامین و تامین آب مورد نیاز بدن است. میوه هایی که فیبر زیادی دارند از جمله میوه هایی نظیر پرتقال ، سیب ، توت فرنگی ، گلابی ، سیب و غیره جزو بهترین میوه ها بعد از عمل زیبایی بینی محسوب می شوند. آناناس از دیگر میوه های موثر در کاهش دوران نقاهت عمل بینی است. این میوه به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد ، به صورت آب میوه بسیار توصیه می شود.

خوردن موز بعد از عمل بینی

موز میوه ای نرم و سرشار از انرژی ، مواد مغذی نظیر پروتئین ، کلسیم و انواع ویتامین ها می باشد. این میوه به عنوان منبعی برای بازیابی خون نیز شناخته شده است. از این رو برای رعایت نکات تغذیه بعد از جراحی بینی و تامین خون از دست رفته بعد از عمل زیبایی بینی و رساندن پروتئین لازم به بدن ، حتما از خوردن آن لذت ببرید.

خوردن برنج بعد از عمل بینی

در صورتی که برنج به طور کامل پخته باشد به نوعی که هنگام جویدن فشاری به بینی و دندان های بالایی وارد نشود ، خوردن آن مشکلی ندارد. اما پیشنهاد می دهیم برنج کته و نرم میل کنید. همچنین در صورتی که دچار مشکل گوارشی یبوست هستید ، بهتر است در مصرف برنج کمی محدودیت اعمال کنید.

خوردن ماست بعد از عمل بینی

ماست به عنوان غذای ضد التهابی و نرم بعد از رینوپلاستی توصیه می شود. لازم به ذکر است که نگه داشتن حد مصرف هر کدام از غذاهای توصیه شده در نحوه تاثیرگذاری آن ها نقش دارد. به عنوان مثال گرچه ماست خاصیت ضد التهابی دارد ، اما خوردن زیاد آن می تواند عارضه های خود را در پیش داشته باشد. از این رو برای رعایت صحیح تغذیه بعد از جراحی بینی در مصرف تمامی مواد غذایی میانه رو باشید ؛ مگر غذایی که بهترین جراح بینی در اهواز دکتر مددی نیا به استفاده زیاد از آن توصیه اکید دارد.

محدودیت های غذایی بعد از عمل زیبایی بینی

بعد از جراحی زیبایی بینی علاوه بر مراقبت های بعد از جراحی بینی که در مقاله مربوط به آن توضیح داده شده است افراد باید در تغذیه خود نیز دقت کنند و موارد ذیل را رعایت نمایند.

  • از خوردن مواد غذایی داغ و گرم جدا خودداری کنید.
  • مصرف نمک را در وعده های غذایی خود کاهش دهید.
  • بیمار از گرفتن رژیم غذایی و لاغری در این مدت اجتناب کند.
  • خوردن بستنی بعد از عمل بینی به مدت دو هفته به بیمار توصیه نمی شود.
  • از خوردن مواد غذایی که ادویه زیاد دارد خودداری کنید، چرا که ممکن است ایجاد حساسیت کند.
  • از خوردن مواد غذایی شیرینی به دلیل اینکه باعث ایجاد جوش در صورت می شود خودداری کنید.
  • در دوران نقاهت بعد از جراحی زیبایی بینی از مصرف غذاهای جدید که تا به حال میل نکرده اید خودداری کنید.
  • 6 ساعت بعد از عمل زیبایی بینی از خوردن پرهیز کنید ؛ چرا که به دلیل وجود ثر داروهای بیهوشی ممکن است دچار حالت تهوع شوید. بعد از این مدت می تواند تغذیه را با نوشیدن یک آب میوه آغاز کند.
  • تا مدتی بعد از جراحی زیبایی بینی از خوردن غذاهای سفت همچون ذرت ، ته دیگ ، سیب و غیره که نیاز به جویدن زیاد دارد پرهیز کنند.
  • بهترین میوه بعد از عمل زیبایی در بینی که جراحان بینی توصیه می کنند ، آناناس است. این میوه تورم و کبودی را کاهش می دهد
  • بهتر است بدانید برای کاهش ورم بینی بعد از عمل آب کرفس نیز توصیه می شود. البته نوشیدن زیاد آب کرفس نیز عوارض دارد. بنابراین برای داشتن روند متعادلی از رعایت نکات تغذیه بعد از جراحی بینی ، تعادل را حفظ کنید.
  • بیمار برای کاهش تورم و کبودی تا چند هفته از خوردن قهوه خودداری کنند چرا که کافئین موجود در آن باعث تورم می شود.

با رعایت تغذیه بعد از جراحی بینی ، از بروز حساسیت یا آلرژی جلوگیری کرده و بهترین نتیجه را از انجام عمل جراحی زیبایی بینی به دست آورید.

درباره drmadadinia2