بینی ممکن است در اثر برخورد ضربه یا سانحه ای دچار شکستگی شود و نیاز به جراحی بینی پیدا کند. زمانی که بینی می شکند ، تیغه میانی یا استخوان فک بالایی تغیر حالت می دهند و مخاط پاره شده و دچار خونریزی می شود. در ادامه در این مقاله از دکتر مینو مددی نیا ، بهترین جراح بینی در اهواز ، توضیحات مفیدی درمورد جراحی بینی شکسته ارائه شده است.

 

جراحی بینی شکسته

 

دلایل شکستگی بینی چیست ؟

عوامل مختلفی که در ادامه به چند مورد آن ها اشاره شده عمده ترین علل در شکستگی بینی هستند:

  • زمین خوردن
  • تصادف
  • سقوط از بلند
  • ورزش های رزمی

جراحی بینی شکسته

معمولاً میزان شکستگی در بینی شکسته در آقایان بیشتر از بانوان است ، فردی که دچار بینی شکسته شده بهتر است در همان روزهای اول برای درمان مراجعه کند. بهترین جراح بینی در اهواز ، با توجه به علائمی که در فرد مشهود است ، شکستگی را تشخیص می دهد و با دو روش جراحی بینی بسته و جراحی بینی باز اقدام به درمان شکستگی می کند.

جراحی بینی شکسته به روش باز

در این روش به دلیل این که جراح بینی دید بیشتری دارد ، استخوان ها با دقت در محل خود قرار داده می شود. جراحی بینی شکسته به روش باز معمولاً زمانی انجام می شود که تورم بینی به صورت کامل از بین رفته باشد.

جراحی بینی شکسته به روش بسته

در این روش درمان ، بیمار به صورت سرپایی و بدون بستری معالجه می شود. برای درمان بینی شکسته با روش بسته ، بینی بیمار با بی حسی موضعی عمل می شود و پس از آن داخل بینی پانسمان شده و روی بینی گچ گرفته می شود و پس از گذشت 7 روز گچ بینی برداشته می شود.

چه مراقبت هایی بعد از جراحی بینی شکسته باید رعایت شوند؟

  • بیمار سه الی شش ماه پس از جا انداختن بینی ، از انجام فعالیت های سنگین خودداری کند.
  • بعد از جراحی بینی شکسته ، فرد تا زمانی که جراح بینی اجازه نداده ازعینک استفاده نکند.
  • داروهایی را که جراح بینی تجویز کرده است را راس ساعت مصرف کند.
  • بعد از عمل بینی مراقب باشید و از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه و بینی شکسته وجود دارد، خودداری کنید.
  • در صورتی که از بیهوشی عمومی ، برای جراحی بینی شکسته استفاده شده است ، از نشستن پشت فرمان جداً خودداری کنید.
  • از غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارد استفاده نکنید.
  • در روز عمل رینوپلاستی ، حتماً یک همراه با خود داشته باشید.

عوارض ناشی از عدم جراحی بینی شکسته

در صورتی که اشخاص پس از شکستگی بینی خود نسبت به درمان آن اقدامی نکنند ، ممکن است عوارض زیر را تجربه نمایند.

  1. انحراف تیغه بینی ، کاهش زیبایی و اعتماد به نفس افراد
  2. بروز مشکل در تنفس فرد

نحوه تشخیص شکستگی بینی

در بیشتر موارد تشخیص شكستگی بینی ، به واسطه معاینه پزشک و تجویزعكسبرداری های پزشكی مانند رادیوگرافی تعیین كننده می باشد . جراح و متخصص عمل بینی شکسته در مواردی پس از معاینه قادر است شکستگی موجود در استخوان یا غضروف بینی را تشخیص دهد. در برخی افراد نیز با لمس و یا مشاهده بینی و صورت ، شکستگی موجود ، به راحتی قابل تشخیص می باشد. چنانچه اشخاص دردی بسیار زیاد را در ناحیه بینی شکسته خود تجربه کنند ، پیش از انجام معاینات پزشک به ناحیه مورد نظر بی حسی موضوعی تزریق می شود تا از میزان درد حاصله کاسته شود. در صورتی که آسیب وارده به بینی جدی نباشد ممکن است پزشک برای معاینه دقیق تر ، پس از گذشت چند روز با کاهش میزان تورم ، تشیخص دهد که برای درمان از جراحی بینی شکسته استفاده کند یا خیر. در مواردی خاص برای تشخیص قطعی ، به معاینه بیمار تحت بیهوشی نیاز می باشد.

مدت زمان جا اندازی بینی شکسته معمولا در كودكان تا ٧ روز و در بزرگسالان تا دوهفته امكان پذیر می باشد. پس از این مدت به جهت جوش خوردن استخوان و یا غضروف شكسته ، امكان جا اندازی وجود ندارد و اصلاح آن نیاز به جراحی بینی شکسته می باشد که در برخی موارد نیز به طور کامل اصلاح نمی شود. از این رو بهتر است حتی افرادی كه قصد انجام جراحی زیبایی بینی خود را در آینده دارند ، چنانچه به شكستگی در بینی خود دچار شدند ، در همان روزهای ابتدایی به جهت جااندازی بینی خود اقدام نمایند و پس از آن نیز جراحی بینی شکسته انجام دهند.

هزینه عمل بینی شکسته چقدر است؟

هزینه جراحی بینی شکسته ، با توجه به میزان عارضه و حق العمل جراح بینی ، دستمزد متخصص بیهوشی و سایر هزینه ها ، مانند آزمایشات و ویزیت های ماهانه تعیین می شود.

درباره drmadadinia2