بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک با هدف از بین بردن افتادگی و پف اطراف چشم انجام می شود، کسانی که قصد انجام این جراحی زیبایی را دارند بهتر است برای به دست آوردن نتیجه ایده آل مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی را رعایت کنند. دکتر مینو مددی نیا بهترین جراح پلک در اهواز در ادامه مطلب نکته های مهم مراقبت بعد از بلفاروپلاستی را نیز توصیه کرده است. 

اهمیت نکات مراقبتی پس از جراحی پلک

پس از به پایان رسیدن بلفاروپلاستی ، وارد دوره ریکاوری می شوید. این دوره یکی از حیاتی ترین مراحل پروسه محسوب می شود. در این مدت دستورالعمل های ارائه شده توسط پزشک ، جهت مراقبت از پلک هایتان ، باید به طور کامل انجام شوند. دکتر مددی نیا از دو لحاظ ، رعایت مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی را مهم می پندارد:

  • رسیدن به نتیجه مطلوب ؛ شکل و فرم نهایی پلک ها ، با رفع ورم و کبودی و پس از به اتمام رسیدن دوره نقاهت ، رفته رفته کاملاً مشخص می گردد. از این رو لازم است طی ریکاوری ، به نحو احسن از محل جراحی شده مراقبت نمایید تا نتیجه حاصل دستخوش تغییرات منفی نشود.
  • کاهش ریسک بروز عارضه های پس از عمل ؛ هر روند جراحی ، مشخصاً عوارض احتمالی را در پی دارد که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد. اما براساس یک سری نکات قادر خواهید بود درصد وقوع آن ها را به حداقل برسانید. توصیه های مراقبتی یکی از این راه حل ها می باشد. اجرای مراقبت ها به طرز صحیح ، مانع نمود عارضه هایی همچون عفونت یا برجای ماند اسکار می شود.

در دوره ریکاوری بلفاروپلاستی بروز چه مواردی محتمل است؟

زیباجویان معمولا مدت زمان کمی را برای ریکاوری نیاز خواهند داشت ؛ اما نکته قابل توجه این است که برای رسیدن به هدف مورد نظر و نتیجه نهایی ، لازم است دوره ریکاوری را به طرز مطلوبی پشت سر بگذارند. احتمال اینکه بعد از عمل مواردی همچون تاری دید ، ریزش اشک از چشم ، دوبینی و نور هراسی را تجربه کنید ، وجود دارد. پف و بی حس بودن پلک ، ورم ، کبودی و درد نیز از دیگر اثرات جانبی جراحی زیبایی پلک می باشند که بروز آن ها در دوره ریکاوری بعد از جراحی کاملاً طبیعی است. به خاطر داشته باشید که شدت کبودی و ورم معمولاً در روزهای نخست افزایش پیداکرده و پس از آن رفته رفته رو به بهبودی می روند. موارد ذکر شده ، همگی موقتی و زود گذر بوده و با رعایت نکات مراقبتی که از جانب جراح در اختیارتان قرار می گیرد می توانید به بهبودی سریع تر آن ها کمک کنید.

 

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی به شرح ذیل می باشد:

  • به مدت 36 ساعت بعد از جراحی پلک از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • برای کاهش کبودی و تورم حین خوابیدن دو بالشت زیر سر خود قرار دهید.
  • در ماه های اول بعد از بلفاروپلاستی از انجام فعالیت های سنگین ورزشی و جسمی جدا خودداری کنید.
  • حس کشیدگی و بی حسی و بسته نشدن کامل پلک های بعد از جراحی پلک امری طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می شود.
  • از روز سوم به بعد می توانید صورت خود را با آب بشوید.
  • در یک الی دو روز اول بعد از عمل بلفاروپلاستی برای تغذیه از مایعات استفاده کنید.
  • ممکن است بعد از جراحی پلک تا چند روز از ناحیه های برش خورده خونابه هایی خارج شود که امری طبیعی بوده و به مرور زمان رفع می شود.
  • به مدت 6 هفته برای جلوگیری از تحریک چشم ها در برابر نور خورشید از از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • داروهایی را که جراح پلک در اهواز دکتر مددی نیا برای شما زیبا جویان تجویز نموده است راس ساعت استفاده کنید.
  • بعد از 5 روز برای کشیدن بخیه ها به پزشک مراجعه کنید و بعد از آن می توانید از لوازم آرایشی چشم استفاده کنید.
  • از انجام فعالیت هایی که باعث خشک شدن چشم می شود مانند تماشی طولانی مدت تلویزیون خوددرای کنید.

به عنوان مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی از انجام چه مواردی باید اجتناب کنید؟

  1. تحت هیچ شرایطی پلک و چشم هایتان را هنگام تمیز کردن محل برش های جراحی یا در حالت عادی ، لمس نکرده و مالش ندهید.
  2. حداقل تا دو هفته بعد از بلفاروپلاستی نباید از لنزهای چشمی (زیبایی یا طبی) استفاده نمایید.
  3. از مصرف داروهایی همچون ایبوپروفن که سبب کاهش غلظت خون شده و احتمال خونریزی را افزایش می دهند امتناع کنید.
  4. تا کسب بهبودی کامل از کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی بپرهیزید. این اعمال نه تنها سرعت دوره نقاهت را کند می سازند بلکه ریسک بروز عوارض پس از عمل را نیز افزایش می دهند.
  5. از استرس و فشار کاری تا چند روز کاملا دور باشید ؛ استرس باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیجه خونریزی بعد از عمل بلافاروپلاستی خواهد شد
  6. مصرف نمک ، فست فودها و غذاهای ناسالم را تا زمان بهبودی کاملا قطع کنید .
  7. از شنا کردن و استفاده از جکوزی باید برای مدتی بپرهیزید.

استحمام بعد از عمل پلک ها

در مراقبت های بعد از جراحی پلک توصیه می شود 5 روز بعد از بلفاروپلاستی باید از خیس شدن صورت به خصوص پلک ها خودداری کرد. بنابراین استحمام در این دوره توصیه نخواهد شد. اما با گذشت هفت الی ده روز بعد از جراحی می توانید به آرامی و بدون بر خورد آب به چشم ها استحمام کنید.

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

چه اقداماتی را جهت پیشگیری از خونریزی چشم ها بعد از بلفاروپلاستی باید انجام داد؟

برزو خونریزی در نواحی جراحی شده در روز های ابتدایی بعد از بلفاروپلاستی امری غیر عادی به شمار نمی رود. البته در اکثر مواقع خونریزی به علت افزایش فشار خون بوده یا به علت بلند کردن جسم سنگین و عطسه و سرفه های بسیار شدید می باشد ، که به دنبال آن فشار خون و ضربان قلب افزایش پیدا کرده و خونریزی پلک ها رخ می دهد. به همین منظور یکی از توصیه های جراح پلک در اهواز دکتر مینو مددی نیا در مراقبت های بعد از جراحی پلک خودداری از بلند کردن اجسام سنگین می باشد. همچنین بهتر است تا زیبا جویان از دارو های موثر در افزایش میزان خون ریزی محل برش ها نیز خودداری کنند. جالب است بدانید که برخی دارو های گیاهی ، دمنوش ها نیز ممکن است سبب خونریزی در افراد شوند به همین دلیل لازم است تا در یک بازه زمانی مشخص شده از مصرف آن ها خودداری نمایید.

نکته: اگر به هر دلیلی با خونریزی پلک ها خود مواجه شدید ، آرامش خود را حفظ کنید ، در مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی سرتان را کمی رو به بالا نگه دارید و از کمپرس های یخ جهت کنترل خونریزی استفاده کنید. در صورتی که میزان خونریزی شما شدید بود و قطع نشد حتما ان را به پزشک اطلاع دهید.

علائم هشدار دهنده در دوره نقاهت بعد از جراحی پلک

  • تب بالای 38 درجه زیبا جویان
  • اختلال در تنفس ، تنگی نفس
  • بی حسی و بی حرکتی
  • احساس حالت تهوع و استفراغ شدید
  • خروج ترشحات زرد و سبز از محل برش خورده

از جمله مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی که به روند بهبودی کمک بسیاری می کنند عبارتند از

  1. پیاده روی ؛ راه رفتن و قدم زدن آهسته در روزهای ابتدایی پس از جراحی پلک ، از تشکیل لخته خون جلوگیری کرده و حتی به کاهش ورم کمک می کند.
  2. استراحت و خواب کافی می تواند نقش اساسی در فرآیند بهبودی ایفا کند. اگر خسته بودید حتما استراحت کنید و سعی در بیدار ماندن نداشته باشید.
  3. برای برطرف کردن خشکی چشم ، پزشک برای شما قطره چشمی تجویز می کند ؛ به استفاده از آن در ساعات مقرر توجه کنید.
  4. بعد از گذشت یکی الی دو روز در صورت نیاز ، به مطب جراح مراجعه کرده و پانسمان ها را تعویض کنید.
  5. جای زخم ها ممکن است ماه ها طول بکشد تا از بین بروند؛ پس لازم است کمی صبور باشید . جراح بلفاروپلاستی در اهواز در جهت کمک به محو شدن اسکارهای جراحی در کوتاه ترین زمان ممکن ، پماد چشمی تجویز می کند. شما موظف هستید طبق دستور پزشک از پمادها بر روی پلک اعمال کنید.

اگر تنگی نفس ، درد قفسه سینه، خون ریزی شدید و یا ضربان قلب نامنظم دارید می بایست سریعآ به پزشک مراجعه نمایید. دکتر مددی نیا ، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی صورت ، پیش از انجام پروسه تمام زیباجویان خود را از این مراقبت ها آگاه می سازد.

درباره drmadadinia2