افرادی که جراحی بینی در اهواز انجام می دهند باید بدانند که پس از برطرف شدن ایرادات ظاهری بینی شان بهتر است برای کسب نتیجه مطلوب تر از عمل رینوپلاستی مراقبت های بعد از جراحی بینی را رعایت کنند. در مقالات قبل در رابطه با اقدامات بعد از جراحی بینی به صورت کامل توضیح دادیم در این مقاله از جراح بینی اهواز دکتر مینو مددی نیا قصد داریم نکات مراقبتی بعد از عمل بینی را توضیح دهیم.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی با دکتر مددی نیا

  • در روز اول برای جلوگیری از حالت تهوع که ممکن است بر اثر داروهای بیهوشی به وجود آید تا 4 ساعت چیزی میل نکنید و بعد از آن خوردن را با یک نوشیدنی شروع کنید.
  • روز اول بعد از جراحی بینی را استراحت کنید.
  • هنگام استراحت برای کاهش تورم و کبودی بعد از عمل بینی دو بالشت زیر سر خود قرار دهید.
  • تا دو روز بعد از عمل زیبایی بینی برای کاهش کبودی و تورم گونه ها و چشم ها می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • بعد از عمل رینوپلاستی از خوردن غذاهای سفت و غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارد خودداری نمایید.
  • تغذیه بعد از جراحی بینی را کاملا رعایت کنید.
  • داروهایی را که بهترین جراح بینی اهواز برای تان تجویز کرده است به صورت کامل و راس ساعت مصرف کنید.
  • تا هفت روز بعد از جراحی بینی از انجام فعالیت های سنگین جسمی و ورزشی خودداری کنید.
  • از خم کردن سر و بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.
  • تا دو هفته بعد از جراحی بینی از انجام حرکات شدید صورت مانند ، گریه کردن ، خندیدن زیاد و حرکت های اضافی دیگر خودداری کند.
  • از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه با بینی وجود دارد، پرهیز کند.

آیا می توان درد بعد از جراحی زیبایی بینی را کنترل کرد ؟

یکی از عارضه هایی که با ان بعد از عمل بینی خود مواجه خواهید شد ، درد است. شما به مدت 36 الی 72 ساعت بعد از رینوپلاستی درد را تجربه خواهید کرد ، که با از بین رفتن تاثیرات بی حسی درد آن شدت پیدا می کند. تا سه ماه بینی شما حساس خواهد بود ، حتی زمانی که آن را لمس می کنید ، درد بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد. البته آستانه تحمل درد در تمامی افراد یکسان نمی باشد ، اما بیشتر افراد این پروسیجر را با درد اندک تجربه می کنند. برای کنترل این عارضه دارو های مسکن و رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی بسیار توصیه می شود. در نتیجه تنها می توان با استفاده از دارو های تجویز شده درد حاصل از این پروسه زیبایی را کنترل کرد.

 

 

سایر دستورالعمل های بعد از جراحی بینی

  • از دست زدن به بینی طبق عادت اجتناب کند.
  • بیمار تا دو هفته بعد از جراحی زیبایی بینی از الکل ، سیگار و قلیان استفاده نکند.
  • تا چند روز بعد از جراحی بینی ممکن است از بینی فرد خونابه های خارج شود که امری طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.
  • از مسواک نرم برای مسواک زدن دندان ها استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض آفتاب و رفتن به مکان های گرم خودداری کنید.
  • یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی بینی این است که تا دو ماه بعد از جراحی بینی باید از رفتن به سونا و شنا کردن خودداری کنید.
  • تا یک ماه بعد از عمل بینی از زدن عینک آفتابی و طبی بپرهیزید.
  • برای برداشتن اسپلینت بینی به بهترین جراح بینی اهواز مراجعه کنید و زدن چسب را تا چند هفته به او بسپارید.
  • قسمت هایی از صورت را که چسب زده نشده است، می توانید با پنبه مرطوب تمیز کنید، ولی مراقب باشید چسب بینی خیس نشود.

بعد از عمل بینی چه غذاهایی باید بخوریم ؟

رعایت رژیم غذایی مناسب در روند بهبودی بسیار موثر است . پس دقت داشته باشید که چه نوع غذایی را مصرف می کنید و چه غذاهایی به سلامتی و دوره درمان ممکن است اسیب وارد کند. همانطور که اطلاع دارید رژیم غذایی مناسب به عنوان یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی اهمیت زیادی را شامل می شود. زیرا غذای مصرفی در این دوره می تواند مدت زمان بهبود را تسریع ببخشد و روند راحتی را پشت سر بگذارید.

خوردن غذاهای نرم : توصیه می شود که بعد از انجام عمل زیبایی بینی از غذاهای نرم همانند سوپ ها، تخم مرغ آب پز، پوره سیب زمینی و از این قبیل غذاهایی که برای خوردن نیاز به جویدن بسیار ندارند ، مصرف شوند.

غذاهای سرشار از فیبر : وجود فیبر در مواد غذایی مصرف شده موجب می گردد که از یبوست پیشگیری کند و همچنین روند طبیعی دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. این نوع مواد خوراکی شامل ، غلاتی که حاوی فیبر هستند همچون انواع ماکارونی ، گندم ، برنج قهوه ای پخته شده ، نان گندم وغیره. سبزیجات پخته شده مانند هویج تازه و سیب زمینی آب پز شده، نخود سبز و کلم بروکلی همگی به صورت آب پز شده از بهترین موارد انتخابی مواد غذایی در دوره نقاهت هستند که موجب کاهش التهاب به وجود آمده می شود.

بهترین میوه ها : سیب ، پرتقال ، توت فرنگی ، گلابی و غیره.

 

آیا زیبا جو می تواند بعد از رینوپلاستی از عینک استفاده کند ؟

بینی تمامی افراد به دو دسته استخوانی و گوشتی تقسیم خواهد شد ، بینی های گوشتی با توجه به ساختار بسیار ضعیفی که دارند طی جراحی بینی ممکن است با توجه به صلاح دید جراح بینی ، تحت پیوند غضروفی قرار گیرند ، تا استحکام مورد نیاز آن ها نیز به دست آید. در نتیجه در پروسه مراقبت های بعد از جراحی بینی قرار گیری عینک بر روی ساختار استخوانی این دسته از بینی ها می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. البته شایان به ذکر است که طی رینوپلاستی چه در بینی های استخوانی و چه در بینی های گوشتی ، استخوان و بافت بینی دست خوش تغییرات بسیار زیادی می شود که نیازمند یک بازه زمانی مشخص جهت بهبودی می باشد. در نتیجه استفاده از عینک سبب فرورفتگی و تورم بیش تر خواهد شد. در صورتی که از عینک های طبی استفاده می کنید و ضعف بینایی شما بسیار زیاد است می توانید با مشورت پزشک از لنز های طبی استفاده کنید.

کدام غذاها در دوره نقاهت نباید مصرف بشوند ؟

مراقبت های بعد از جراحی بینی تنها شامل کارهایی که باید انجام بدهیم نیست ، بلکه نبایدهایی را نیز شامل میشود که بهترین جراح بینی اهواز شما را در جریان این موارد قرار می دهد.

غذاهای سخت و جویدنی : از آنجایی که تورم و التهاب به وجود آمده بر اثر جراحی بینی به لب بالایی مرتبط است باید دقت داشت که نباید هنگام خوردن مواد غذایی سبب کش آمدن لب و دهان شویم. در نتیجه خوردن خیار، چیپس و غیره برای مدتی قطع شود.

غذاهای تند و اسیدی : برای پیشگیری از خون ریزی باید به خاطر داشته باشید که از غذاهای تند و اسیدی خودداری کنید که این مواد خوراکی احتمال بروز خونریزی را بیشتر می کند.

غذاهای فرآوری شده : مواد غذایی حاوی قند ، سدیم و چربی های اشباع شده برای بهبود شما بسیار مضر است. بجای مصرف این نوع مواد غذایی بهتر است سبزیجات سالم سبز و تازه ، میوه و غذاهای نرم روی بیاورید.

غذاهای بسیار گرم و بسیار سرد : هر دو دمای سرد و گرم موجب بروز درد در ناحیه عمل شده می شوند

غذاهای شور : نمک موجود در غذاها و خوراکی ها باعث التهاب بیشتر می شود. دقت داشته باشید که میزان نمک مصرفی در دوره نقاهت باید به اندازه و یا حتی کمتر از حالت نرمال باشد.

تغذیه مناسب داشتن پس از جراحی بینی موجب کوتاهی دوره نقاهت و راحت تر شدن این دوره نیز می شود. رژیم غذایی پس از اتمام جراحی شامل غذاهایی می شود که نه تنها در هنگام بلع و جویدن باید آسان باشند بلکه باید مواد مغذی مورد استفاده قرار بگیرند که به فرد قدرت بیشتری در مقابل درد های احتمالی و عوارض اجتناب ناپذیر بعد از هر جراحی را بدهد. برای یک روز اول بعد از روند جراحی حتما دقت داشته باشید که از ابمیوه تازه و کیک میل کنید که موجب شود عوارض جانبی بعد از بیهوشی را به حداقل برساند.

درباره drmadadinia2