جراحی توده های سر و گردن

جراحی توده های سر و گردن : در برخی مواقع افراد متوجه وجود غده در پشت گردن یا سر خود می شوند، این نوع توده ها به دو گروه خوش خیم و بد خیم تقسیم می شوند.

انواع توده های خوش خیم شامل توده های مادرزادی ، توده های چربی ( لیپوم ) ، توده های التهابی و غیره می باشد.

توده های بدخیم شامل انواع سرطان ها مانند لنفوم ، سرطان های غدد بزاقی ، سرطان تیروئید و غیره می باشد.

در مواقعی که به دلیل توده های سر و گردن به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می کنید او پس از معاینه و بررسی توده آزمایشات و تصویر برداری های همچون سی تی اسکن ، MRI و غیره را تجویز می کند تا به صورت دقیق تشخیص تشخیص داده و درمان مناسب برای او مشخص شود.

تومور چیست؟

به هر گونه توده غیر عادی که بر اثر رشد بی رویه سلول های بدن ایجاد می شود تومور گفته می شود، همان طور که گفته شد این تومورها یا توده ها به دو دسته خوش خیم و بد خیم تقسیم می شوند.

 

جراحی توده های سر و گردن

 

تفاوت تومورهای خوش خیم و بد خیم به شرح ذیل می باشد:

  • تومورهای خوش خیم به آسانی قابل درمان بوده و مشکلی در بدن فرد ایجاد نمی کند، این نوع توده در یک جا ساکن بوده و با رشد و تکثیر به سایر اندام ها نمی رود با جراحی توده های سر و گردن می توان این نوع عارضه را درمان کرد و توده را از آن ناحیه خارج نمود.
  • تومورهای بدخیم  یا سرطان بر خلاف توده های خوش خیم شروع به رشد و تکثیر کرده و در تمام اندام های بدن منتشر می شود و باعث بروز اختلال در اندام های بیمار می شود.

چه عواملی باعث به وجود آمدن توده های سر و گردن می شود؟

عواملی همچون محیط و شرایط زندگی ، سیگار ، الکل ، عفونت های ویروسی HPV و غیره باعث افزایش احتمال به وجود آمدن توده های سر و گردن می شود.

توده های گردنی :

توده های گردنی به سه دلیل عفونی ، سرطانی و مادرزادی ممکن است در هر سنی به وجود آید، افراد باید به محض متوجه شدن این عارضه به متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه کنند تا تحت درمان قرار گیرند.

از عوامل مادرزادی بروز توده های گردنی می توان به کیست ها و ناهنجاری های عروقی اشاره کرد که در اثر عفونت غده های لنفاوی گردن بزرگ شده و به صورت توده در گردن قابل لمس و مشاهده است.

در صورتی که توده های سر و گردن بیش از دو هفته ادامه داشت باید سریعاً توسط بهترین متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شده و در صورت نیاز اقدام به جراحی توده های سر و گردن شود.

 

دکتر مینو مددی نیا

جراح و متخصص گوش ، حلق و بینی و حنجره و سر و گردن

جراحی های زیبایی صورت ( جراحی بینیجراحی گوشجوانسازی صورت )

درباره drmadadinia2