جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی از جمله پرطرفدارترین جراحی های زیبایی می باشد که برای رفع ایرادات ظاهری همچون قوز بینی ، بزرگی بینی ، افتادگی نوک بینی ، انحراف و کجی بینی و غیره انجام می شود. در ادامه این جراحی بینی با هدف زیبایی را بیشتر شرح می دهیم.

 

جراحی زیبایی بینی

 

6 هدف جراحی زیبایی بینی

عمل زیبایی در بینی با هدف کلی تغییر شکل ، اندازه و ظاهر آن انجام می شود. اما اگر بخواهیم هدف این فرآیند را جزئی تر بررسی کنیم ، باید عوامل زیر گفته شود:

  1. باریک کردن استخوان بینی
  2. تنگ کردن حفره های بینی
  3. رفع انحراف ظاهری بینی
  4. برطرف کردن افتادگی نوک بینی
  5. رفع قوز بینی
  6. ایجاد قوس در بینی

جراحی زیبایی بینی گوشتی

بینی که دارای استخوان و غضروف ضعیف و پوست ضخیم باشد بینی گوشتی گفته می شود، افرادی که برای جراحی این نوع بینی مراجعه می کنند بهتر است دیده واقع بینانه ای داشته باشند و برای به دست آوردن نتیجه بهتر از جراحی بینی گوشتی به توصیه های جراح بینی توجه کنند.

جراحی زیبایی بینی استخوانی

بینی که دارای اسکلت محکم و پوست نازک باشد بینی استخوانی نامیده می شود، افرادی که دارای این نوع بینی هستند در جراحی بینی استخوانی با هدف زیبایی می توانند مدل بینی فانتزی ، طبیعی  و نیمه فانتزی را انتخاب کنند و بهترین نتیجه را به دست آورند.

انواع روش های جراحی زیبایی بینی

رینوپلاستی به دو روش جراحی بینی باز و بسته انجام می شود. در جراحی باز بینی ، جراح بینی یک برش کوچک بر روی کلوملا ایجاد می کند و پس از جدا کردن پوست از اسکلت بینی و اعمال تغییرات پوست را در ناحیه برش خورده بخیه می زند. در جراحی بسته بینی هیچ برشی بر روی پوست ایجاد نمی شود و تمامی برش ها در داخل بینی زده می شود.

جراحی زیبایی بینی با لیزر

امروزه شاهد تبلغاتی در خصوص عمل زیبایی بینی با لیزر هستیم ، باید گفت هنوز علم پزشکی آنقدر پیشرفت نکرده است که بتوان با تغییراتی در استخوان بینی ایجاد کرد، لیزر تنها باعث شفاف و صاف شدن پوست بینی می شود.

آیا نتیجه جراحی زیبایی بینی گوشتی بازگشت پذیر است؟

با توجه به پوست ضخیم و غضروف های نازک بینی های گوشتی ، جراحی نمودن و فرم دهی این نوع از بینی بسیار مشکل تر از عمل بینی استخوانی است. در گذشته و با استفاده از تکنیک های قدیمی، جراحان بینی امکان ایجاد تغییرات زیادی را در ساختار و ساختمان بینی های گوشتی نداشتند ولی امروزه و با پیشرفت علم و دستیابی به روش های نوین، می توان تغییرات بیشتری را در بینی های گوشتی ایجاد کرد.

با استفاده از روش های قدیمی تنها می شد سایز بینی را کاهش داد در حالیکه امروزه و با استفاده از تکنیک هایی مانند گرافت گذاری می توان تغییرات بیشتری در بینی افراد ایجاد نمود. همچنین با استفاده از تکنیک های جدید احتمال بازگشت فرم بینی به فرم اولیه که در گذشته به وفور شاهد آن بودیم، تا حد زیادی کاهش یافته است.

 

جراحی زیبایی بینی

 

آیا عمل رینوپلاستی دردناک است؟

بسیاری از افراد از فرم بینی خود راضی نیستند و علاقه مند به عمل زیبایی بینی می باشند. اما برای انجام این پروسه اقدام نمی کنند ؛ زیرا تصور می کنند رینوپلاستی فرآیندی دردناک دارد یا دوره نقاهت بعد از آن دردناک است. این تصور کاملا اشتباه می باشد. حین فرآیند تغییر فرم بینی ، متقاضی بیهوشی بوده و توسط داروهای موضعی ، بی حس است. بنابراین حین انجام پروسه هیچ درد یا ناراحتی حس نمی شود. همچنین بعد از اتمام پروسه و پایان اثر بی حسی ، ممکن است درد کمی احساس شود که با داروهای مسکنی که جراح بینی تجویز می کند ، کاملا قابل کنترل است.

بهترین سن برای جراحی زیبایی بینی

تمامی خانم ها و آقایانی که سن بلوغ خود را گذرانده اند و بیش از 18 سال ، سن دارند می توانند این پروسه زیبایی را انجام دهند. اما عموما بهترین سن برای رینوپلاستی ، زمانی است که بدن همچنان کلاژن سازی مورد قبولی انجام می دهد و می تواند طی مدت زمان کوتاهی خود را ترمیم کند. عموما دهه دوم زندگی بهترین زمان مراجعه برای عمل زیبایی در بینی است. با این هستند مراجعه کنندگانی که در سنین میان‌سالی تقاضای تغییر فرم در بینی دارند. برای انجام عمل زیبایی در این افراد ، پزشک بررسی های لازم را انجام می دهد و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد ، پروسه زیبایی انجام می شود.

 

 

اقدامات قبل از جراحی زیبایی بینی

  • یک جراح بینی مجرب را برای ایجاد تغییر فرم در بینی خود انتخاب کنید.
  • در رابطه با انتظارات خود از عمل زیبایی بینی با پزشک خود صحبت کنید.
  • از مصرف قرص های رقیق کننده خون پرهیز کنید.
  • به مدت 2 هفته قلیان و سیگار نکشید.
  • شب پیش از انجام پروسه زیبایی ، استحمام کنید.
  • از 8 ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری نمایید.
  • خانم ها از داشتن آرایش ، لاک ، ناخن مصنوعی و زیور آلات خودداری نمایند.
  • آزمایشات لازم را انجام دهید و نتیجه را در اختیار جراح بینی قرار دهید.
  • با پزشک خود درباره سوابق بیماری یا حساسیت دارویی خود صحبت کنید.
  • آقایان بدون ریش و سبیل در محل جراحی حضور داشته باشند.
  • دارو های منعقد کننده خون احتمال خون ریزی حین عمل را افزایش می دهند. همچنین دخانیات نیز در روند اکسیژن رسانی به خون اختلال ایجاد خواهد کرد.
  • روز عمل به همراه تمام مدارک پزشکی خود و حداقل نیم ساعت قبل از زمان تعیین شده در محل جراحی حضور داشته باشید.
  • به اتفاق یک همراه در کلینیک یا بیمارستانی که قرار است عمل در آنجا انجام شود ، حضور داشته باشید.
  • روز عمل توصیه می شود از لباس دکمه دار استفاده نمایید.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی

  • بیمار بهتر است بعد از عمل بینی از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه با بینی وجود دارد خودداری کند.
  • تا زمانی که جراح بینی مشخص نکرده است از رفتن به استخر ، سونا و غیره خودداری کنید.
  • داروهایی که جراح بینی برای تان تجویز نموده است را راس ساعت استفاده نمایید.
  • از انجام فعالیت های سنگین ورزشی و غیره خودداری کنید.
  • برای برداشتن گچ بینی و زدن چسب بینی حتما به جراح بینی مراجعه کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارد اجتناب نمایید.
  • برای تسکین درد خود تنها از دارو هایی که پزشک تجویز نموده استفاده کنید و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید.
  • به منظور کاهش تورم و کبودی نواحی اطراف بینی ، تا 48 ساعت از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • تا دو هفته استعمال دخانیات و استفاده از نوشیدنی های الکل دار ممنوع می باشد.
  • در رژیم غذایی خود ، مصرف سدیم و ادویه را به حداقل برسانید.

 

 

 دیگر مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی

  • طاقباز بخوابید و به کمک دو یا سه بالش سر خود را بالا تر از حد معمول قرار دهید به صورتی که با زمین فاصله 30 درجه ایجاد شود.
  • تا دو ماه استفاده از هرگونه عینک طبی و آفتابی ممنوع می باشد. افرادی که از چشم های ضعیف برخوردارند می توانند از لنز های تماسی طبی استفاده کنند.
  • با دهان باز عطسه یا سرفه نمایید تا از فشار وارد شدن به بینی جلوگیری شود .
  • حداقل تا یک هفته از فین شدید ، خندیدن و حرف شدن بیش از حد نیز خودداری نمایید .
  • توجه داشته باشید که گچ و اسپلینت بینی خیس یا مرطوب نشود.
  • حداقل تا یک هفته و تا زمانی که به روی بینی گچ قرار دارد ، حمام رفتن ممنوع است. اما در صورتی که فرد ملزم به استحمام باشد باید از شستن سر خود پرهیز نمایند .
  • نوشیدن آب کرفس و آناناس در تسریع روند بهبودی و التیام یافتن زخم ها موثر است .
  • از قرار گیری در محل های گرم و در معرض تابش شدید خورشید خودداری نمایید .
  • برای شستشوی دندان ها از مسواک نرم استفاده کنید .

نحوه استحمام بعد از جراحی زیبایی بینی

از جمله مواردی که بعد از عمل زیبایی بینی باید در انجام آن دقت زیادی صرف شود، استحمام می باشد.

اولین توصیه پزشکان در رابطه با استحمام این است که افراد شب قبل از جراحی بینی استحمام کنند با این کار فرد تا چند روز نیاز به حمام کردن نخواهد داشت. دومین توصیه این است که حتماً فردی بیمار را حین استحمام همراهی کند.

 

جراحی زیبایی بینی

 

ضرورت حضور همراه در حین استحمام چیست؟

همانطور که می دانید برای انجام جراحی بینی لازم است تا فرد تحت بیهوشی قرار گرفته و به منظور برطرف کردن ایرادات بینی باید اعمالی همچون ایجاد برش بر روی پوست، بافت ها و استخوان های بینی اعمال گردد که تمامی این اقدامات با عوارضی برای فرد همراه خواهند بود.

ماده بیهوشی ممکن است موجب ایجاد حالت سرگیجه در فرد شده و در نتیجه اعمال صورت گرفته در جهت برطرف کردن مشکلات بینی، مقداری تورم موقتی در بینی بروز می کند که فرد باید تا حد ممکن از تشدید آن جلوگیری نماید.

از طرفی برای اینکه بینی در موقعیت جدید خود ثابت شود، پزشک بعد از اتمام جراحی چسب یا ابزاری به نام اسپلینت برروی بینی قرار می دهد که فرد باید به مدت 2 هفته از آن در برابر هرگونه آسیب از جمله خیس شدن محافظت کند.

هنگام استحمام و به دلیل سرپا بودن بیش از حد بیمار یا دما و بخارات داخل آن ممکن است فرد دچار سرگیجه شده و زمین بخورد. همچنین ممکن است در حین حمام کردن، اسپلینت خیس شده و آسیب ببیند. علاوه بر این ها چنانچه فرد برای شستشوی خود ناچار به پایین انداختن سر شود، ورم بینی او شدت خواهد یافت زیرا با خم کردن سر به سمت پایین گردش خون در صورت زیاد شده و ورم تشدید می شود.

نحوه صحیح استحمام بعد از جراحی زیبایی بینی

به هیچ عنوان با آب خیلی داغ استحمام نکنید، بر روی یک صندلی نشسته سر را به عقب خم کنید و از فرد همراه درخواست کنید تا بدن و موهای تان را شستشو دهد.

هزینه جراحی زیبایی بینی چقدر است؟

هزینه عمل زیبایی بینی با توجه به دستمزد بهترین جراح بینی ، هزینه بیمارستان و غیره تعیین می شود.

 

درباره drmadadinia2