پیش از آنکه اقدام به جراحی زیبایی گوش کنید بهتر است اطلاعات خود را درباره نحوه جراحی گوش و اقدامات قبل و بعد از آن افزایش دهید تا با رعایت آن ها نتیجه مطلوبی از انجام آن به دست آورید . دکتر مینو مددی نیا بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در اهواز اطلاعاتی را در رابطه با مراقبت های بعد از جراحی گوش در اختیار شما عزیزان قرار داده است ، توصیه می شود آن را با دقت مطالعه نمایید. 

 

مراقبت های بعد از جراحی گوش

مراقبت های بعد از جراحی گوش به شرح ذیل می باشد

  • از جمله مهم ترین مراقبت های بعد از عمل زیبایی گوش که فرد باید رعایت کند این است که بر روی گوشی که جراحی کرده است نخوابد و هنگام استراحت و دراز کشیدن دو بالشت زیر سر خود قرار دهد.
  • مراقب باشد پانسمان گوش خیس نشود ، چرا که پانسمان گوش باعث می شود گوش بیش از اندازه متورم نشود و در محل جدید خود تثبیت گردد.
  • اتوپلاستی سبب کبودی و متورم شدن گوش می شود که فرد می تواند برای کاهش تورم از کمپرس یخ استفاده کند و همچنین مصرف نمک را در وعده های غذایی خود کاهش دهد.
  • بعد از جراحی زیبایی گوش بهتر است از غذاهای آبکی استفاده کند تا به دلیل کم تحرکی دچار یبوست نشود.
  • بعد از عمل زیبایی گوش فرد می تواند به حمام برود اما از خیس کردن سر خود اجتناب کند.

 

 

مراقبت های بعد از عمل گوش 

  1. داروهایی را که جراح گوش در اهواز برای تان تجویز کرده است را راس ساعت استفاده کنید.
  2. مشاهده خونابه بعد از عمل گوش امر طبیعی بوده و جای نگرانی نیست اما در صورتی که دچار خونریزی شدید حتماً به جراح گوش خود مراجعه کنید.
  3. بهتر است بیمار پس از جراحی گوش با دهان باز عطسه نماید.
  4. تا دو هفته بعد از جراحی زیبایی گوش فرد از مصرف داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین و آسپرین خودداری کند.
  5. بیمار تا دو هفته بعد از عمل زیبایی گوش از الکل و سیگار و قلیان استفاده نکند.
  6. بعد از جراحی گوش حتماً برای معاینه و کشیدن بخیه به جراح گوش مراجعه کنید.
  7. تا یک ماه بعد از جراحی گوش از وارد کردن وسایلی همچون گوش پاک کن به گوش خودداری کنید.
  8. از فین کردن بعد از جراحی گوش خودداری کنید.
  9. مراقب باشید بعد از جراحی گوش سرما نخورید و از برخورد با افراد سرما خورده اجتناب کنید.

چگونگی خوابیدن بعد از اتوپلاستی

یکی از مهم ترین مواردی که زیبا جویان در مراقبت های بعد از جراحی گوش باید به آن توجه کافی داشته باشند چگونگی خوابیدن و استراحت کردن می باشد . افرادی که گوش های خود را عمل کرده اند نباید هرگز بر روی آن گوش بخوابند زیرا این کار سبب می شود تا وزن سر بر روی گوش ها فشار وارد کند ، که جراحی را تحت تاثیرات منفی قرار می دهد و در نهایت موجب خونریزی گوش ها می شود . بهترین نحوه استراحت کردن در این مواقع به صورت طاق باز بوده ، که باید بیمار سر خود را بالا تر از بدن قرار دهد.

 

 

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

پیش از پرداختن به این موضوع که چرا عدم مصرف مشروبات الکلی از مراقبت های بعد از جراحی گوش به شمار می رود ، باید بدانید که این ماده به طور کلی بر سبک سالم زندگی فرد تاثیر گذاشته و مشکلاتی نظیر پیری زودرس ، خشکی پوست و غیره را به همراه دارد . علاوه بر این معده نیز در هضم الکل مشکل داشته و این ماده به طور مستقیم با وارد شدن به جریان خون ، تاثیرات خود را بر تمام نواحی نظیر ریه ، کبد ، کلیه ها و مغز خواهد گذاشت . متاسفانه مصرف الکل با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن ، بر روند بهبودی زخم ها و بافت های آسیب دیده تاثیر گذار است ، حال هرچه مدت زمان التیام زخم ها افزایش یابد ، ایجاد التهاب و عفونت حتمی خواهد بود . خشکی پوست نیز از دیگر عوارض مصرف الکل به شمار می رود ؛ زیرا این افراد به طور مکرر در حال دفع ادرار بوده و حجم زیادی از آب بدن از دست می رود . در ادامه نیز می خواهیم به دیگر دلایل عدم مصرف الکل که از مراقبت های بعد از جراحی گوش بشمار می رود اشاره کنیم که شامل :

اختلالات بدنی در حین بیهوشی : افراد الکلی با مصرف زیاد این ماده بدن خود را در حین بیهوشی با مشکلاتی مواجه می کنند ؛ زیرا ضربان قلب و فشار خون آن ها دچار اختلال خواهد شد .

تداوم خونریزی : نوشیدنی های الکلی مانع از لخته شدن خون شده و ممکن است خونریزی در حین و بعد از جراحی قطع نشود .

تداخل با داروهای تجویز شده توسط پزشک : به طور حتمی پزشکان داروهایی را در حین جراحی و بعد از آن برای بیمار تجویز می کنند که این مشروبات ممکن است در تداخل با این دارو ها بوده و الکل با ترکیب با آن ها عوارض جدی را در بدن ایجاد می کند .

توجه به مواد غذایی مصرفی از مراقبت های بعد از جراحی گوش

توجه به مواد غذایی مصرفی یکی دیگر از مراقبت های بعد از اتوپلاستی محسوب می شود که باید توسط متقاضی جدی گرفته شود . البته بسیاری از افراد بر این باورند که رژیم غذایی ، تاثیر خاصی بر جراحی زیبایی گوش نداشته و تنها انتخاب جراح ماهر حائز اهمیت است . باید بدانید که هر جراحی زیبایی باید و نباید هایی دارد که هیچ کدام بر دیگری ارجعیت نداشته و تمامی آن ها مهم تلقی می شوند . داشتن برنامه غذایی نیز یکی از این موارد است که در ادامه برخی از مهم ترین مواد غذایی پر ارزش در ترمیم و التیام زخم ها را با یکدیگر بر می شماریم :

تامین مواد معدنی بدن : قرار دادن مواد خوراکی حاوی فیبر ، روی ، آهن و کربوهیدارت در تامین مواد معدنی بدن مفید می باشند . به طور مثال فیبر موجود در آلو ، لوبیا ، حبوبات ، جوی دو سر و نان در التیام زخم ها مفید می باشند . علاوه بر این شما می توانید با مصرف گوشت مرغ ، غذاهای دریایی و جگر ، روی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید . همچنین از آنجایی که بدن بعد از جراحی ، حجم قابل توجهی از آهن خود را از دست می دهد ، مصرف آهن به مقدار کافی الزامی می باشد .

تامین ویتامین ها در بدن : در نظر داشته باشید که اگر بدن خود را از ویتامین هایی نظیر C ، D ، E ، K تامین کنید بر قدرت بدن جهت التیام زخم ها افزوده و دوران نقاهت خود را کوتاه می کنید .
این ویتامین ها در مواد غذایی شامل کلم ، سیب زمینی ، محصولات لبنی ، ماهی ، سبزیجات برگ سبز و تخم مرغ یافت می شوند .

تامین پروتئین کافی در بدن : بدون شک نام پروتئین چه در مراقبت های بعد از جراحی گوش و چه در سایر جراحی ها به گوشتان خورده است ؛ زیرا با تاثیر معجزه آسا خود ، افراد را شگفت شده می کند .البته نوع پروتئین مصرفی نیز مهم است ؛ زیرا پروتئین های سبک تر هضم آسان تری داشته و در سویا ، غذاهای دریایی ، آجیل و عدسی یافت می شوند .

استفاده از هدبند بعد از اتوپلاستی

پس از جراحی گوش و در دوره مراقبت های بعد از جراحی گوش ، پزشک یک هد بند را بر روی گوش بیماران قرار می دهد که باید به مدت دو هفته بعد از عمل از آن ها استفاده شود . هد بند ها وضعیت بیمار را در موقعیت جدید تثبیت می کنند و تورم ناشی از جراحی گوش را تا حد زیادی کاهش می دهند . توصیه می شود شب ها به هنگام خواب هد بند را بر روی گوش های خود قرار دهید تا گوش ها به عقب و جلو کشیده نشوند.

نکته : در صورتی که افراد در دوره نقاهت دچار افت شنوایی شده اند نگران نباشند ؛ زیرا از تاثیرات موقتی استفاده از هد بند ها می باشد ؛ بنابراین با برداشت هدبند ها از روی گوش شنوایی به قدرت گذشته خود باز می گردد.

تمیز کردن بخیه ها از مراقبت های بعد از جراحی گوش

یکی از مراقبت های بعد از جراحی گوش ، تمیز کردن بخیه های زده شده پس از عمل می باشد ؛ زیرا تجمع آلودگی در آن می تواند به عنوان عاملی خطرناک برای گوش ها بشمار آید . البته لازم به ذکر است که این مراقبت ها با توجه به این که بخیه ها از نوع جذبی یا غیر جذبی می باشد با یکدیگر متفاوت است به گونه ای که در بخیه های غیر جذبی ، فرد باید پس از گذشت یک هفته جهت کشیدن بخیه ها ، به پزشک مراجعه کند و تا آن زمان به هیچ وجه قادر به دستکاری و شستشو نواحی بخیه زده نخواهد بود . نحوه تمیز کردن نیز به گونه ای است که با تهیه محلول هیدروژن پر اکسید از داروخانه می توانید روزانه سه مرتبه به ضدعفونی کردن آن ها اقدام کنید . پس از اتمام کار نیز به منظور خشک کردن زخم ها از حوله تمیزی استفاده کرده و برای نرم کردن زخم ها از وازلین استفاده کنید .

عدم فشار به گوش ها از مراقبت های بعد از عمل گوش

یکی از موارد پر اهمیت در مراقبت های بعد از جراحی گوش این است که هر گونه عاملی که منجر به ایجاد فشار به گوش ها شود بسیار خطرناک بوده و باید از آن اجتناب کنید . به عبارت دیگر از آنجایی که تمام اعضای چهره با یکدیگر ارتباط مستقیمی داشته و حرکت یکی از آن ها بر دیگر تاثیر گذار است ، از فشار به بینی خودداری کرده و تا مدتی به هیچ عنوان فین نکنید . برای سفر کردن نیز محدودیت وجود دارد ؛ زیرا سفر های هوایی قبل از 3 تا 4 هفته بعد از عمل ، بر سلامت گوش ها تاثیر منفی خواهد گذاشت .

عوارض ناشی از عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی گوش

برخی از افراد نگران عوارض بعد از عمل گوش هستند که باشد گفت جراحی گوش در صورتی که توسط بهترین جراح گوش در اهواز انجام شود و فرد اقدامات قبل و مراقبت های بعد از جراحی گوش را رعایت کند عارضه ای نخواهد داشت . همچنین باید گفت جراحی گوش هیچ اختلالی در شنوایی فرد ایجاد نمی کند . در ادامه می خواهیم نگاه جامعی به برخی از عوارض احتمالی بعد از این جراحی داشته باشیم :

عفونت : عدم رعایت نکات بهداشتی مناسب پس از جراحی ، ممکن است باعث عفونت در ناحیه عمل شود که نیاز به درمان داشته و باعث تاخیر در بهبودی شما می شود.

التهاب : اگر منطقه عمل پس از جراحی به درستی تمیز نگه داشته نشود ، التهابات ایجاد می شود که تورم ، درد ، و ناراحتی شدید به همراه دارد .

تنش و فشار : عدم رعایت توصیه‌ های پزشک ممکن است باعث افزایش تنش و فشار بر روی گوش ‌ها شود که می‌ تواند به آسیب دیدگی بافت ‌های حساس و حتی از بین رفتن نتایج جراحی منجر شود.

تاخیر در بهبودی : رعایت نکردن مراقبت ‌های بعد از عمل گوش ممکن است باعث تاخیر در فرایند بهبودی شما شود و این عضو از بدن به زمان بیشتری برای بهبود کامل نیاز داشته باشد.

از دست رفتن نتایج : عدم رعایت مراقبت ‌های پس از جراحی می ‌تواند باعث از بین رفتن نتایج مطلوب جراحی شود و شما نتوانید به طور کامل از بهبودی و زیبایی گوش ‌های خود بهره‌مند شوید.

به طور کلی رعایت موارد گفته شده امری بسیار مهم است که به شما کمک می ‌کند تا بهبودی سریع‌ تر و بدون مشکلی را تجربه کنید و نتایج مرد نظر خود در کمترین زمان دست یابید .

سوالات متداول 

آیا بعد از جراحی گوش می توان عینک زد ؟

استفاده از عینک بعد از جراحی در بسیاری از موارد امن است ؛ اما این موضوع به عوامل مختلفی مانند نوع جراحی ، وضعیت عینک ، و توصیه‌ های پزشک شما بستگی دارد . در واقع استفاده از عینک بلافاصله بعد از جراحی ، ممکن است فرد را با مشکلاتی همچون افزایش فشار بر روی گوش ‌ها یا ایجاد تنش و ناراحتی مواجه کند ، در نتیجه اگر می خواهید در انجام مراقبت های بعد از عمل گوش هوشمندانه عمل کنید از پزشک خود بخواهید راهکاری را به شما پیشنهاد دهد . به طور معمول پزشک در این زمان جایگزینی را به بیمار پیشنهاد می کند شامل لنزهای تماسی یا راهکارهای دیگری می شوند .

درباره drmadadinia2